Wsparcie finansowe
dla poszkodowanych przez powódź 2024r.

Odroczenie spłaty dla klientów dotkniętych skutkami powodzi

Odroczenie spłaty regulują przepisy zawarte w Moratorium pozaustawowym dla klientów indywidualnych i przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi. Informację w sprawie Moratorium pozaustawowego sektora bankowego dla powodzian można znaleźć na stronie Związku Banków Polskich („ZBP”) w zakładce Aktualności.

Ważne: zanim złożysz wniosek, zapoznaj się z sekcją „Ważne informacje oraz skutki odroczenia”.

Kto i na jakich warunkach może zawnioskować o odroczenie?

Odroczenie dostępne jest dla klientów, którzy:

  • ponieśli szkody majątkowe, utracili pracę lub główne źródło dochodu w wyniku powodzi lub jej bezpośrednich następstw we wrześniu 2024 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i ich:
    • miejsce zamieszkania lub miejsce położenia nieruchomości zabezpieczonej hipotecznie lub
    • miejsce wykonywania pracy lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej jest położone na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej* w związku z powodzią w 2024 r.
  • Jednocześnie:
    • odroczenie nie będzie oferowane w stosunku do umów kredytu zawartych po 16 września 2024 r.
    • opóźnienie w spłacie kapitału lub odsetek nie przekracza 30 dni na dzień 31 sierpnia 2024 r. lub na dzień złożenia wniosku przez klienta.

* Obszar objęty stanem klęski żywiołowej został określony w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego (Dz. U. poz. 1365 z późn. zm.) lub w aktach prawnych zmieniających lub zastępujących powyższe rozporządzenie

Z czym wiąże się odroczenie?

  1. W okresie odroczenia naliczane będą odsetki zgodnie z warunkami określonymi w Umowie.
  2. W przypadku korzystania z ubezpieczenia z miesięczną składką w przypadku niektórych produktów konieczne będzie dokonywanie opłat z tytułu składki ubezpieczeniowej - sprawdź „Ważne informacje oraz skutki odroczenia”.
  3. Odroczenie spowoduje wzrost całkowitego kosztu kredytu i całkowitej kwoty do zapłaty.

Jakich okresów może dotyczyć odroczenie?

Odroczenie dotyczy maksymalnie trzech kolejno następujących po sobie rat (np. październik 2024, listopad 2024, grudzień 2024), ostatnia odraczana rata nie powinna przypadać później niż w marcu 2025 r.

Jak złożyć wniosek o odroczenie rat kapitałowo-odsetkowych:

Zachęcamy do skorzystanie z wzoru przy przesyłaniu wniosku korespondencyjnie i e-mailem. Jednocześnie prosimy o przesyłanie kompletnych wniosków.

  • Złóż wniosek w formie e-mail

    • Przesyłając go na adres e-mail ODROCZ.RATE@BANKHANDLOWY.PL
    • Wniosek złożony za pośrednictwem poczty elektronicznej należy przesłać z adresu e-mail znajdującego się w systemach banku
    • Załączając uzupełniony wniosek udostępniony na stronie internetowej Banku w formie *.pdf lub zdjęcia (w formacie *.jpg) lub

    • Jeśli nie masz możliwości skorzystania ze wzoru wniosku zamieszczonego na stronie, w treści e-maila wpisz wszystkie wymagane informacje opisane w zakładce „Instrukcja składania wniosku poprzez Citibank Online lub e-mail”,
  • Złóż wniosek listownie

    • Przesyłając wypełniony i podpisany wniosek na adres:
      BANK CITI HANDLOWY
      FABRYCZNA 17
      90-344 ŁÓDŹ
      Z DOPISKIEM „odroczenie”
    • Załączając uzupełniony wniosek

    • Jeśli nie masz możliwości skorzystania ze wzoru wniosku zamieszczonego na stronie, w treści pisma wpisz wszystkie wymagane informacje opisane w zakładce „Instrukcja składania wniosku poprzez Citibank Online lub e-mail”,
  • Złóż wniosek telefonicznie

    Dzwoniąc pod numer 22 692 2440 (koszt połączenia według taryfy operatora), od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 17:00.

  • Złóż wniosek w oddziale banku Citi Handlowy

    Podczas rozmowy z pracownikiem otrzymasz wniosek do wypełnienia i pozostawienia w oddziale banku.

  • Złóż wniosek przez system bankowości elektronicznej Citibank Online

    • Zaloguj się
    • Kliknij „Kontakt”
    • Kliknij „Napisz nową wiadomość”
    • Wybierz „Zapytania”-> „Karty kredytowe/produkty kredytowe” -> „Problemy ze spłatą”
    • Kliknij „Załącz plik” i załącz skan/ zdjęcie wypełnionego wniosku, lub
    • W oknie „Wpisz wiadomość” wskaż wymagane informacje określone poniżej, tj. zakładka „Instrukcja składania wniosku poprzez Citibank Online lub e-mail”, które powinny znaleźć się na wniosku o odroczenie
    • Kliknij „prześlij”

Przykład poprawnie wypełnionego wniosku

Produkt: Karta Kredytowa z Planami Spłat „Komfort”
Okres odroczenia: PAZDZIERNIK 2024, LISTOPAD 2024, GRUDZIEŃ 2024
Powód: UTRATA PRACY
Kod pocztowy i miejscowość miejsca pracy: 57-300 Kłodzko

Przyjmuję do wiadomości, że:

  • bank zastrzega sobie prawo do weryfikacji prawdziwości złożonych oświadczeń,
  • za okres odroczenia spłaty naliczone będą odsetki zgodnie z warunkami określonymi w Umowie,
  • w okresie odroczenia opłaty z tytułu ubezpieczeń powiązanych z Umową kredytową są wymagalne,
  • okres kredytowania oraz wszystkie terminy określone w Umowie ulegają przedłużeniu o liczbę odroczonych rat.

(Informacje dot. Karty Kredytowej z Planami Spłat Komfort)
Przyjmuję do wiadomości, że:

  • w pierwszym wyciągu po zakończeniu odroczenia spłat do bieżącej kwoty minimalnej zostaną doliczone raty kapitałowo-odsetkowe od Planów Spłat Ratalnych „Komfort”, które nie zostały zapłacone przed złożeniem wniosku oraz opłaty naliczane na karcie, w tym opłaty za kartę/karty, składki ubezpieczeniowe oraz odsetki od zadłużenia Karty Kredytowej naliczane w okresie odroczenia,
  • po zakończeniu odroczenia należne będą do spłaty odsetki od kapitału Planów Spłat Ratalnych „Komfort” naliczone za okres odroczenia,
  • jeżeli na dzień wnioskowania na rachunku występują nieuregulowane w terminie płatności bank w pierwszej kolejności anuluje termin wymagalności zaległych płatności, a następie dokona odroczenia spłat zgodnie z wnioskiem,
  • jeżeli ustawione zostało zlecenie stałe spłaty konieczne jest jego wstrzymanie na okres odroczenia.

Instrukcja składania wniosku poprzez Citibank Online lub e-mail:

Część pierwsza – skopiuj i uzupełnij

  1. Produkt/y (wymień):
  2. Okres odroczenia:
  3. Powód wnioskowania wraz z adresem (niezbędny adres z kodem pocztowym), pod którym wystąpiło zdarzenie objęte pomocą.

Część druga – skopiuj

  1. Przyjmuję do wiadomości, że bank zastrzega sobie prawo do weryfikacji prawdziwości złożonych oświadczeń.
  2. Przyjmuję do wiadomości, że za okres odroczenia spłaty naliczone będą odsetki zgodnie z warunkami określonymi w Umowie.
  3. Przyjmuje do wiadomości, że w okresie odroczenia opłaty z tytułu ubezpieczeń powiązanych z Umową kredytową są wymagalne.
  4. Przyjmuję do wiadomości, że okres kredytowania oraz wszystkie terminy określone w Umowie ulegają przedłużeniu o liczbę odroczonych rat.

Część trzecia - skopiuj treść właściwą dla produktu, na którym wnioskujesz o odroczenie

  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty Karty Kredytowej Citibank

    Przyjmuję do wiadomości, że:

    1. w pierwszym wyciągu po zakończeniu odroczenia spłat do bieżącej kwoty minimalnej zostaną doliczone opłaty za kartę/karty, składki ubezpieczeniowe oraz odsetki od zadłużenia Karty Kredytowej naliczane w okresie odroczenia,
    2. jeżeli na dzień wnioskowania na rachunku występowały nieuregulowane w terminie płatności bank w pierwszej kolejności anuluje termin wymagalności zaległych płatności, a następie dokona odroczenia spłat zgodnie z wnioskiem,
    3. jeżeli ustawione zostało zlecenie stałe spłaty konieczne jest jego wstrzymanie na okres odroczenia.
  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty Karty Kredytowej Citibank z Planami Spłat Ratalnych „Komfort”

    Przyjmuję do wiadomości, że:

    1. w pierwszym wyciągu po zakończeniu odroczenia spłat do bieżącej kwoty minimalnej zostaną doliczone raty kapitałowo-odsetkowe od Planów Spłat Ratalnych „Komfort”, które nie zostały zapłacone przed złożeniem wniosku oraz opłaty naliczane na karcie, w tym opłaty za kartę/karty, składki ubezpieczeniowe oraz odsetki od zadłużenia Karty Kredytowej naliczane w okresie odroczenia,
    2. po zakończeniu odroczenia należne będą do spłaty odsetki od kapitału Planów Spłat Ratalnych „Komfort” naliczone za okres odroczenia,
    3. jeżeli na dzień wnioskowania na rachunku występują nieuregulowane w terminie płatności bank w pierwszej kolejności anuluje termin wymagalności zaległych płatności, a następie dokona odroczenia spłat zgodnie z wnioskiem,
    4. jeżeli ustawione zostało zlecenie stałe spłaty konieczne jest jego wstrzymanie na okres odroczenia.
  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty Pożyczki Gotówkowej

    Przyjmuję do wiadomości, że:

    1. odsetki za okres odroczenia zostaną doliczone do pierwszej raty po okresie odroczenia. W przypadku, gdy kwota odsetek przekroczy wysokość raty, nadwyżka zostanie rozliczona w kolejnych ratach.
    2. odroczenie wymagalności rat powoduje wydłużenie okresu kredytowania zgodnie z ilością odraczanych rat,
    3. odroczenie powoduje wzrost kosztu kredytu oraz może powodować wzrost wysokości raty,
    4. jeżeli na dzień wnioskowania na rachunku występują nieuregulowane w terminie płatności w pierwszej kolejności odroczenie obejmie zaległe płatności, a następnie bank dokona odroczenia przyszłych spłat zgodnie z wnioskiem (prosimy o uwzględnienie zaległych płatności w powyższej tabeli),
    5. jeżeli korzystam z ubezpieczenia „Bezpieczne Raty” przedłużenie terminu spłaty Pożyczki nie powoduje przedłużenia okresu ochrony ubezpieczeniowej, a ubezpieczenia nie można przedłużyć. Oznacza to, że ostatnie raty pożyczki (zgodnie z ilością odraczanych rat) nie będą objęte ochroną ubezpieczeniową,
    6. jeżeli korzystam z ubezpieczenia „Super Bezpieczne Raty”, w celu kontynuacji ochrony ubezpieczeniowej wymagane jest comiesięczne opłacanie składek ubezpieczeniowych przez okres odroczenia. Wysokość miesięcznej składki należnej do zapłaty w trakcie odroczenia będzie wskazana w potwierdzeniu odroczenia spłaty. Samo wydłużenie okresu kredytowania na skutek odroczenia spowoduje przedłużenie ochrony ubezpieczeniowej na kolejne miesięczne okresy ubezpieczenia pod warunkiem zapłaty składki ubezpieczeniowej za te okresy. W przypadku braku wpłaty składki w okresie odroczenia, ochrona ubezpieczeniowa wygaśnie na warunkach określonych w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia,
    7. jeżeli ustawione zostało zlecenie stałe spłaty konieczne jest jego wstrzymanie na okres odroczenia,
    8. odroczenie spłaty rat będzie realizowane na wniosek jednego z Kredytobiorców.
  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty Kredytu Mieszkaniowego/Pożyczki Hipotecznej/ Kredytu zabezpieczonego na nieruchomości

    Przyjmuję do wiadomości, że:

    1. odsetki za okres odroczenia zostaną doliczone do pierwszej raty po okresie odroczenia. W przypadku, gdy kwota odsetek przekroczy wysokość raty, nadwyżka zostanie rozliczona w kolejnych ratach.
    2. odroczenie wymagalności rat powoduje wydłużenie okresu kredytowania zgodnie z ilością odraczanych rat,
    3. odroczenie powoduje wzrost kosztu kredytu oraz może powodować wzrost wysokości raty,
    4. jeżeli na dzień wnioskowania na rachunku występują nieuregulowane w terminie płatności bank w pierwszej kolejności anuluje termin wymagalności zaległych płatności, a następie dokona odroczenia spłat zgodnie z wnioskiem (prosimy o uwzględnienie zaległych płatności w powyższej tabeli),
    5. jeżeli korzystam z grupowego ubezpieczenia nieruchomości oferowanego przez bank, to przez okres odroczenia spłaty z tytułu umowy Kredytu Mieszkaniowego/Pożyczki Hipotecznej/Kredytu zabezpieczonego na nieruchomości – w celu zapewnienia kontynuacji ochrony ubezpieczeniowej – wymagane jest comiesięczne wpłacanie kwot równym opłatom należnym z tytułu posiadanego ubezpieczenia nieruchomości. W przypadku braku wpłat należnych opłat, bank pobierze zaległe opłaty z pierwszą ratą kredytu po okresie odroczenia spłaty z tytułu umowy Kredytu Mieszkaniowego/Pożyczki Hipotecznej/Kredytu zabezpieczonego na nieruchomości. Bank wskaże wysokość miesięcznej opłaty należnej do zapłaty w trakcie odroczenia spłaty z tytułu umowy Kredytu Mieszkaniowego/Pożyczki Hipotecznej/Kredytu zabezpieczonego na nieruchomości w pisemnym potwierdzeniu odroczenia takiej umowy,
    6. jeżeli ustawione zostało zlecenie stałe spłaty konieczne jest jego wstrzymanie na okres odroczenia,
    7. odroczenie spłaty rat będzie realizowane na wniosek jednego z Kredytobiorców.
  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty Umowy Odnowienia zastępującej zobowiązanie z tytułu Karty Kredytowej Citibank

    Przyjmuję do wiadomości, że:

    1. w pierwszym wyciągu po zakończeniu odroczenia spłat do bieżącej raty zostaną doliczone raty kapitałowo-odsetkowe, które nie zostały zapłacone przed złożeniem wniosku oraz odsetki od kapitału pozostałego do spłaty naliczone w okresie odroczenia,
    2. jeżeli na dzień wnioskowania na rachunku występują nieuregulowane w terminie płatności bank w pierwszej kolejności anuluje termin wymagalności zaległych płatności, a następie dokona odroczenia spłat zgodnie z wnioskiem,
    3. jeżeli ustawione zostało zlecenie stałe spłaty konieczne jest jego wstrzymanie na okres odroczenia.
  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty Umowy Odnowienia zastępującej zobowiązanie z tytułu kredytu w rachunku płatniczym Linia Kredytowa

    Przyjmuję do wiadomości, że:

    1. odsetki za okres odroczenia zostaną doliczone do pierwszej raty po okresie odroczenia. W przypadku, gdy kwota odsetek przekroczy wysokość raty, nadwyżka zostanie rozliczona w kolejnych ratach.
    2. odroczenie wymagalności rat powoduje wydłużenie okresu kredytowania zgodnie z ilością odraczanych rat,
    3. odroczenie powoduje wzrost kosztu kredytu oraz może powodować wzrost wysokości raty,
    4. jeżeli na dzień wnioskowania na rachunku występują nieuregulowane w terminie płatności w pierwszej kolejności odroczenie obejmie zaległe płatności, a następie bank dokona odroczenia przyszłych spłat zgodnie z wnioskiem (prosimy o uwzględnienie zaległych płatności w powyższej tabeli),
    5. jeżeli ustawione zostało zlecenie stałe spłaty konieczne jest jego wstrzymanie na okres odroczenia.
  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty Umowy Planu Spłat

    Przyjmuję do wiadomości, że:

    1. po zakończeniu odroczenia spłat, jestem zobowiązany do spłaty raty w wysokości określonej w Umowie,
    2. jeżeli na dzień wnioskowania na rachunku występują nieuregulowane w terminie płatności bank w pierwszej kolejności anuluje termin wymagalności zaległych płatności, a następie dokona odroczenia spłat zgodnie z wnioskiem (prosimy o uwzględnienie zaległych płatności w powyższej tabeli),
    3. jeżeli ustawione zostało zlecenie stałe spłaty konieczne jest jego wstrzymanie na okres odroczenia.
  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty kredytu w rachunku płatniczym Linia Kredytowa przyjmuję do wiadomości, że;

    Przyjmuję do wiadomości, że:

    1. wymagalność odsetek w okresie odroczenia zostanie wstrzymana,
    2. odsetki za okres odroczenia będą wymagane w pierwszym miesiącu po odroczeniu.

Ważne informacje oraz skutki odroczenia

Pamiętaj, że w dniu złożenia wniosku Twój PESEL nie może być zastrzeżony.

  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty Karty Kredytowej Citibank

    1. w pierwszym wyciągu po zakończeniu odroczenia spłat do bieżącej kwoty minimalnej zostaną doliczone opłaty za kartę/karty, składki ubezpieczeniowe oraz odsetki od zadłużenia Karty Kredytowej naliczane w okresie odroczenia,
    2. jeżeli na dzień wnioskowania na rachunku występowały nieuregulowane w terminie płatności, bank w pierwszej kolejności anuluje termin wymagalności zaległych płatności, a następie dokona odroczenia spłat zgodnie z wnioskiem,
    3. jeżeli ustawione zostało zlecenie stałe spłaty, konieczne jest jego wstrzymanie na okres odroczenia.
  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty Karty Kredytowej Citibank z Planami Spłat Ratalnych „Komfort”

    1. w pierwszym wyciągu po zakończeniu odroczenia spłat do bieżącej kwoty minimalnej zostaną doliczone raty kapitałowo-odsetkowe od Planów Spłat Ratalnych „Komfort”, które nie zostały zapłacone przed złożeniem wniosku oraz opłaty naliczane na karcie, w tym opłaty za kartę/karty, składki ubezpieczeniowe oraz odsetki od zadłużenia Karty Kredytowej naliczane w okresie odroczenia,
    2. po zakończeniu odroczenia należne będą do spłaty odsetki od kapitału Planów Spłat Ratalnych „Komfort” naliczone za okres odroczenia,
    3. jeżeli na dzień wnioskowania na rachunku występują nieuregulowane w terminie płatności bank w pierwszej kolejności anuluje termin wymagalności zaległych płatności, a następie dokona odroczenia spłat zgodnie z wnioskiem,
    4. jeżeli ustawione zostało zlecenie stałe spłaty konieczne jest jego wstrzymanie na okres odroczenia.
  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty Pożyczki Gotówkowej

    1. odsetki za okres odroczenia zostaną doliczone do pierwszej raty po okresie odroczenia. W przypadku, gdy kwota odsetek przekroczy wysokość raty, nadwyżka zostanie rozliczona w kolejnych ratach.
    2. odroczenie wymagalności rat powoduje wydłużenie okresu kredytowania zgodnie z ilością odraczanych rat,
    3. odroczenie powoduje wzrost kosztu kredytu oraz może powodować wzrost wysokości raty,
    4. jeżeli na dzień wnioskowania na rachunku występują nieuregulowane w terminie płatności w pierwszej kolejności odroczenie obejmie zaległe płatności, a następnie bank dokona odroczenia przyszłych spłat zgodnie z wnioskiem (prosimy o uwzględnienie zaległych płatności w powyższej tabeli),
    5. jeżeli korzystam z ubezpieczenia „Bezpieczne Raty” przedłużenie terminu spłaty Pożyczki nie powoduje przedłużenia okresu ochrony ubezpieczeniowej, a ubezpieczenia nie można przedłużyć. Oznacza to, że ostatnie raty pożyczki (zgodnie z ilością odraczanych rat) nie będą objęte ochroną ubezpieczeniową,
    6. jeżeli korzystam z ubezpieczenia „Super Bezpieczne Raty”, w celu kontynuacji ochrony ubezpieczeniowej wymagane jest comiesięczne opłacanie składek ubezpieczeniowych przez okres odroczenia. Wysokość miesięcznej składki należnej do zapłaty w trakcie odroczenia będzie wskazana w potwierdzeniu odroczenia spłaty. Samo wydłużenie okresu kredytowania na skutek odroczenia spowoduje przedłużenie ochrony ubezpieczeniowej na kolejne miesięczne okresy ubezpieczenia pod warunkiem zapłaty składki ubezpieczeniowej za te okresy. W przypadku braku wpłaty składki w okresie odroczenia, ochrona ubezpieczeniowa wygaśnie na warunkach określonych w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia,
    7. jeżeli ustawione zostało zlecenie stałe spłaty konieczne jest jego wstrzymanie na okres odroczenia,
    8. odroczenie spłaty rat będzie realizowane na wniosek jednego z Kredytobiorców.
  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty Kredytu Mieszkaniowego/Pożyczki Hipotecznej/ Kredytu zabezpieczonego na nieruchomości

    1. odsetki za okres odroczenia zostaną doliczone do pierwszej raty po okresie odroczenia. W przypadku, gdy kwota odsetek przekroczy wysokość raty, nadwyżka zostanie rozliczona w kolejnych ratach.
    2. odroczenie wymagalności rat powoduje wydłużenie okresu kredytowania zgodnie z ilością odraczanych rat,
    3. odroczenie powoduje wzrost kosztu kredytu oraz może powodować wzrost wysokości raty,
    4. jeżeli na dzień wnioskowania na rachunku występują nieuregulowane w terminie płatności bank w pierwszej kolejności anuluje termin wymagalności zaległych płatności, a następie dokona odroczenia spłat zgodnie z wnioskiem (prosimy o uwzględnienie zaległych płatności w powyższej tabeli),
    5. jeżeli korzystam z grupowego ubezpieczenia nieruchomości oferowanego przez bank, to przez okres odroczenia spłaty z tytułu umowy Kredytu Mieszkaniowego/Pożyczki Hipotecznej/Kredytu zabezpieczonego na nieruchomości – w celu zapewnienia kontynuacji ochrony ubezpieczeniowej – wymagane jest comiesięczne wpłacanie kwot równym opłatom należnym z tytułu posiadanego ubezpieczenia nieruchomości. W przypadku braku wpłat należnych opłat, bank pobierze zaległe opłaty z pierwszą ratą kredytu po okresie odroczenia spłaty z tytułu umowy Kredytu Mieszkaniowego/Pożyczki Hipotecznej/Kredytu zabezpieczonego na nieruchomości. Bank wskaże wysokość miesięcznej opłaty należnej do zapłaty w trakcie odroczenia spłaty z tytułu umowy Kredytu Mieszkaniowego/Pożyczki Hipotecznej/Kredytu zabezpieczonego na nieruchomości w pisemnym potwierdzeniu odroczenia takiej umowy,
    6. jeżeli ustawione zostało zlecenie stałe spłaty konieczne jest jego wstrzymanie na okres odroczenia,
    7. odroczenie spłaty rat będzie realizowane na wniosek jednego z Kredytobiorców.
  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty Umowy Odnowienia zastępującej zobowiązanie z tytułu Karty Kredytowej Citibank

    1. w pierwszym wyciągu po zakończeniu odroczenia spłat do bieżącej raty zostaną doliczone raty kapitałowo-odsetkowe, które nie zostały zapłacone przed złożeniem wniosku oraz odsetki od kapitału pozostałego do spłaty naliczone w okresie odroczenia,
    2. jeżeli na dzień wnioskowania na rachunku występują nieuregulowane w terminie płatności bank w pierwszej kolejności anuluje termin wymagalności zaległych płatności, a następie dokona odroczenia spłat zgodnie z wnioskiem,
    3. jeżeli ustawione zostało zlecenie stałe spłaty konieczne jest jego wstrzymanie na okres odroczenia.
  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty Umowy Odnowienia zastępującej zobowiązanie z tytułu kredytu w rachunku płatniczym Linia Kredytowa

    1. odsetki za okres odroczenia zostaną doliczone do pierwszej raty po okresie odroczenia. W przypadku, gdy kwota odsetek przekroczy wysokość raty, nadwyżka zostanie rozliczona w kolejnych ratach.
    2. odroczenie wymagalności rat powoduje wydłużenie okresu kredytowania zgodnie z ilością odraczanych rat,
    3. odroczenie powoduje wzrost kosztu kredytu oraz może powodować wzrost wysokości raty,
    4. jeżeli na dzień wnioskowania na rachunku występują nieuregulowane w terminie płatności w pierwszej kolejności odroczenie obejmie zaległe płatności, a następie bank dokona odroczenia przyszłych spłat zgodnie z wnioskiem (prosimy o uwzględnienie zaległych płatności w powyższej tabeli),
    5. jeżeli ustawione zostało zlecenie stałe spłaty konieczne jest jego wstrzymanie na okres odroczenia.
  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty Umowy Planu Spłat

    1. po zakończeniu odroczenia spłat, jestem zobowiązany do spłaty raty w wysokości określonej w Umowie,
    2. jeżeli na dzień wnioskowania na rachunku występują nieuregulowane w terminie płatności bank w pierwszej kolejności anuluje termin wymagalności zaległych płatności, a następie dokona odroczenia spłat zgodnie z wnioskiem (prosimy o uwzględnienie zaległych płatności w powyższej tabeli),
    3. jeżeli ustawione zostało zlecenie stałe spłaty konieczne jest jego wstrzymanie na okres odroczenia.
  • W przypadku wnioskowania o odroczenie spłaty kredytu w rachunku płatniczym Linia Kredytowa

    1. wymagalność odsetek w okresie odroczenia zostanie wstrzymana,
    2. odsetki za okres odroczenia będą wymagane w pierwszym miesiącu po odroczeniu.
  • Relacja moratorium pozaustawowego do wsparcia z FWK („ Fundusz Wsparcia Kredytobiorców”)

    1. z dniem złożenia przez kredytobiorcę wniosku o udzielenie wsparcia z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK) na zasadach określonych ustawą o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw, okres odroczenia spłaty kredytu na podstawie moratorium pozaustawowego ulega zakończeniu, niezależnie od jego pierwotnie ustalonego terminu.
    2. W przypadku, gdy okres odroczenia spłaty kredytu na podstawie moratorium pozaustawowego już się rozpoczął, skutki moratorium w zakresie zakończonych miesięcy odroczenia pozostają w mocy i nie podlegają anulowaniu (wycofaniu), nawet po złożeniu wniosku o wsparcie z FWK.
  • Relacja moratorium pozaustawowego do ustawowych wakacji kredytowych

    1. kredytobiorca nie może korzystać jednocześnie w danym miesiącu z moratorium pozaustawowego i ustawowych wakacji kredytowych na zasadach określonych w ustawie z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 984).
    2. W przypadku złożenia wniosku o moratorium pozaustawowe w sytuacji wcześniejszego już zawnioskowania o wakacje ustawowe, moratorium nie obejmuje miesiąca objętego wakacjami kredytowymi. W przypadku złożenia wniosku o udzielenie ustawowych wakacji kredytowych w przypadku wcześniejszego złożenia wniosku o moratorium pozaustawowe, z moratorium wyłącza się miesiąc objęty wakacjami ustawowymi.
    3. Skutki opisane powyżej mają zastosowanie jedynie w zakresie pokrywających się i nie zakończonych pełnych okresów wsparcia, udzielonego na podstawie moratorium pozaustawowego.
    4. W przypadku kredytów, które korzystały z odroczenia spłaty na podstawie moratorium pozaustawowego, a następnie objętych zostały ustawowymi wakacjami kredytowymi, skutki zastosowanego odroczenia, które zakończyły się przed dniem złożenia wniosku o wakacje ustawowe, nie ulegają zmianie

Wnioski:

Kredytobiorcy mogą ubiegać się o wsparcie w spłacie kredytu mieszkaniowego / pożyczki hipotecznej z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców na podstawie art. 26a ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (dalej Ustawa) i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 października 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie.

1. Na czym polega wsparcie?

  1. Wsparcie polega na przekazywaniu kredytodawcy przez Bank Gospodarstwa Krajowego z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców kwoty środków pieniężnych z przeznaczeniem na spłatę zobowiązań kredytobiorcy z tytułu kredytu mieszkaniowego przez okres 12 miesięcy (dotyczy kredytobiorcy, którego dom jednorodzinny lub lokal mieszkalny, których dotyczy kredyt mieszkaniowy w rozumieniu ustawy o wsparciu kredytobiorców, zostały uszkodzone lub zniszczone na skutek powodzi, oraz który utracił, chociażby czasowo, możliwość korzystania z tego domu lub tego lokalu).
  2. Wysokość wsparcia jest równa przewidywanym 12 miesięcznym ratom kapitałowym i odsetkowym kredytu mieszkaniowego.
  3. Wsparcie jest przekazywane przez BGK w ratach miesięcznych Bankowi i zaliczane przez Bank na poczet spłaty rat w terminach ich płatności,
  4. W przypadku różnicy pomiędzy wysokością udzielonego wsparcia, a wysokością raty, kredytobiorca zgodnie z podpisaną przez siebie umową wsparcia będzie zobowiązany do pokrycia wyżej wymienionej różnicy.

2. Jakie produkty mogą być objęte wsparciem?:

  1. Kredyt zabezpieczony na nieruchomości
  2. Kredyt mieszkaniowy
  3. Preferencyjny Kredyt Mieszkaniowy „Rodzina na Swoim”
  4. Pożyczka Hipoteczna

Wsparcie dotyczy ww. produktów udzielonych zarówno w walucie PLN jak i CHF.

3. Co należy zrobić aby, żeby uzyskać wsparcie?

W celu uzyskania wsparcia należy:

  1. a. Zweryfikować czy spełnia się kryteria udzielenia wsparcia,
  2. b. Złożyć wniosek o wsparcie w terminie do dnia 31.12.2024r.,
  3. c. Zawrzeć z bankiem umowę o wsparcie.

4. Kryteria przyznania wsparcia:

Kryteria udzielenia wsparcia określa art. 26a Ustawy i Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej (ustawa o FWK).

Wsparcie jest przewidziane dla osoby:

  1. a. Poszkodowanej powodzią w 2024r. i będącej kredytobiorcą w rozumieniu ustawy o FWK,
  2. b. której dom jednorodzinny lub lokal mieszkalny, których dotyczy kredyt mieszkaniowy w rozumieniu ustawy o FWK, zostały uszkodzone lub zniszczone na skutek powodzi, oraz który utracił, chociażby czasowo, możliwość korzystania z tego domu lub jego części lub tego lokalu.

5. Co powinien zawierać wniosek o udzielnie wsparcia

Wniosek o udzielenie wsparcia, powinien zawierać, dane kredytobiorców, umowy kredytowej i oświadczenie kredytobiorców potwierdzające spełnienie warunków do udzielania wsparcia, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

6. Jak złożyć wniosek o wsparcie?

Kredytobiorca może złożyć wniosek o wsparcie:

  1. a. PISEMNIE listem na adres Bank Handlowy w Warszawie S.A. 90-344 Łódź, ul. Fabryczna 17 z dopiskiem „BGK” lub w najbliższym oddziale Banku
  2. b. PRZEZ SYSTEM BANKOWOŚCI ELEKTRONICZNEJ CITIBANK ONLINE POPRZEZ MOJE DOKUMENTY. JAK TO ZROBIĆ:
    1. wypełnij wniosek w formacie PDF,
    2. zapisz wypełniony wniosek,
    3. zaloguj się do bankowości internetowej Citibank Online,
    4. kliknij „Kontakt”,
    5. kliknij „Moje dokumenty”,
    6. wybierz „Prześlij dokument”-> „Załącz plik” -> „Rodzaj przesyłanego dokumentu” -> „Dokument dotyczący produktu hipotecznego”,
    7. w oknie załącz zapisany plik z Wnioskiem,
    8. kliknij „Prześlij”,
    9. W FORMIE E-MAIL - przesyłając wypełniony wniosek na adres wsparciebgk@citi.com wniosek może złożyć jeden z kredytobiorców (w takim przypadku w treści wniosku musi znaleźć się oświadczenie , że wnioskodawca działa w imieniu pozostałych kredytobiorców).

Wnioski: