Łańcuchy dostaw w erze zawirowań na globalnych rynkach
Spis treści Wstęp Trendy 8 zjawisk Zapasy Cykl biznesowy Kapitał obrotowy Karty Kursy walut Płatności 6 sposobów Partnerstwo Strona 37 naszym dostawcom benefity programu, stworzyliśmy więc dla nich tzw. Welcome Pack – mówi przedstawiciel spółki. – Główny problemwidzieliśmy w Chinach, gdzie finansowanie lokalne jest często subsydiowane przez rząd i taką właśnie sytuację tam zastaliśmy. Pomimo tego, dzięki wspólnymwysiłkom naszej spółki sourcingowej PGS, Działu Zakupów i dedykowanemu zespołowi wdrożeniowemu Citi Handlowy i Grupy Citi, udało się i te bariery przezwyciężyć – przyznaje Adam Krajewski. Faktycznie, współpraca z chińskim dostawcami wymaga znajomości specyfiki tego rynku i szeregu zasad obowiązujących w relacjach biznesowych. Piotr Canowiecki z ChińskiRaport.pl podkreśla, że podstawą dobrej współpracy z chińskim partnerem są dobre relacje oraz jasna komunikacja. Wśród czterech filarów gwarantujących sukces biznesowy w Chinach wymienia: GUANXI, czyli właśnie relacje, adaptację do lokalnego rynku, reputacje oraz obecność wmediach społecznościowych. – Negocjując, warto pamiętać, że jest to inna kultura biznesu i należy poznać przynajmniej jej podstawy. Oczywiście najlepiej jest prowadzić rozmowy i negocjacje na żywo, na targach lub bezpośrednio u kontrahenta w Chinach. Komunikacja twarzą w twarz zawsze da lepszy rezultat niż w przypadku tylko i wyłącznie internetowej – mówi Piotr Canowiecki. Obecnie bardzo często jednak dodatkowymi metodami komunikacji będą wideoczaty, np. poprzez aplikacje WeChat lub ZOOM. Więcej na temat kultury biznesu za WielkimMurem dowiesz się z materiału dostępnego wMagazynie Citi Handlowy. Komunikacja i umiejętność odpowiedniego zarządzania projektem okazały się też kolejnymważnymwyzwaniem dla Pepco. Wielopłaszczyznowa współpraca wymagała skutecznej komunikacji pomiędzy licznymi przedstawicielami zaangażowanymi w program po obu stronach. Kluczowe były regularne spotkania projektowe i wspólna koordynacja. W relacjach z Chinami niezmiernie istotna jest znajomość i wiarygodność dostawcy, przepisów oraz specyfikacji. Transakcje międzynarodowe są obarczone większym ryzykiem niż te na poziomie krajowym ze względu na różnice w odległości, systemach prawnych i administracyjnych, formach płatniczych i rozliczeniowych. Przedsiębiorstwa, instytucje finansowe i inne jednostki uczestniczące w tym procesie muszą świadomie zarządzać ryzykiem i podejmować odpowiednie środki ostrożności. Istotne jest stosowanie dobrych praktyk, takich jak analiza ryzyka, dywersyfikacja portfela, zabezpieczanie transakcji walutowych oraz monitorowanie i ocena dostawców, kontrahentów i partnerów handlowych. Dlatego planując ekspansję międzynarodową, warto korzystać z pomocy i nawiązać współpracę ze sprawdzonymi instytucjami finansowymi, które: udzielą wsparcia poprzez programy finansowania dostawców, pomogą wybrać odpowiednie rozwiązania finansowe dopasowane do wielkości firmy, dobiorą odpowiednie instrumenty finansowe, które zabezpieczą finanse Twojej firmy wmomencie wahania kursów, a także zapewnią bezpieczeństwo transakcji w obrocie międzynarodowym. Doświadczenie firm takich jak Pepco pokazuje, że przy odpowiednimwsparciu spółka może z powodzeniem stawić czoła nawet największymwyzwaniom. ZdaniemAdama Krajewskiego, Treasury Managera w Pepco najważniejszym z nich było przekonanie innych inwestorów. W utworzonym finalnie konsorcjum rolę podmiotu finansującego i agenta płatniczego objęło Citi. Kolejnymwyzwaniem, przed którym stanęło Pepco, była komunikacja z dostawcami. – Musieliśmy wyjaśnić Co Twoja firma może zyskać dzięki współpracy z odpowiednim partnerem finansowym Polskie firmy coraz odważniej wkraczają na zagraniczne rynki i aktywnie poszukują możliwości rozwoju zarówno w tych bliższych, jak i najbardziej odległych geograficznie i kulturowo krajach. Dzieje się tak mimo że to strefa euro pozostaje głównym rynkiem rozwoju przedsiębiorstw. Twój sukces biznesowy zagranicą zależy od prawidłowej oceny ryzyka i odpowiedniego przygotowania, które zapewni firmie ochronę kapitału, aktywów i transakcji przed potencjalnymi zagrożeniami na międzynarodowych rynkach. Wejście na zagraniczne rynki staje się łatwiejsze i bezpieczniejsze, gdy u boku masz zaufanego partnera dysponującego wiedzą, doświadczeniem i odpowiednim zapleczem finansowym. „Przyciągnięcie innych inwestorów jest kluczowe dla rozmiarów i tempa wzrostu programu. Istotne było udostępnienie finansowania w chińskim juanie CNH, a należy podkreślić, że niestety niewiele jest instytucji oferujących finansowanie w tej walucie, a taką możliwość oferuje Citi”. Adam Krajewski Treasury Manager, Pepco
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjMyOTM1Mw==